Joskus kilpailun valvojan tehtävä voi olla hyvin antoisa. Tämän kisan osalta se on ollut sitä monessa suhteessa parhaimmillaan. Viestinnässä yleensä pätee toteamus, että hyvä kuva kertoo paljon enemmän kuin sanat. OK Botnian kisasivuilla muutama kuva vahvistaa sen mitä kuvateksteissä on ansiokkaasti sanottu. Melkein kuin Lapissa. Upeita, hyväpohjaisia kankaita, hienoja järvimaisemia ja raskaita soita, joissa ei kuitenkaan ole juurikaan inhottavaa suopursua.

Itse olen syntynyt ja elänyt samalla Pohjanmaan järviseudulta Pohjanlahdelle ulottuvalla moreenivyöhykkeellä, jossa 15 – 20 metriä korkeat jyrkät rinteet ovat yleispiirteenä maaston muodoissa. Tällä kilpailualueella yllätti positiivisesti kankaiden hyvä pohja juosta ja erinomainen näkyväisyys – ”kuten Lapissa”. Eli rastilta lähtiessä seuraavalle voi jo hyväpohjaisella kankaalla kiihdyttää vauhdin, näkyväisyyden ollessa hyvä, laskeutua pehmeälle suolle ja sitten seuraavan rastin lähestyessä rynnätä jyrkkää rinnettä 15 metriä korkeammalla olevalle lipulle. Koettelee kyllä tehokkaasti fyysisiä ominaisuuksia.

Ratamestari on mielestäni onnistunut loistavasti laatimaan runsaasti vaativia reitinvalintavälejä, joista ei tällainen vanha Erkkikään edes jälkikäteen tiedä mistä olisi pitänyt mennä. Rastipisteiksi on valittu huolella monenlaisia selkeitä tarkkoja kohteita, kivirasteja mahdollisimman pitkälle välttäen. Kartan kuvaus on tarkka ja antaa suunnistajalle hyvän informaation tehdä reitinvalintoja. Pienipiirteisyys alueella on hyvin vähäistä. Se on ollut selkeästi haaste myös ratamestarille rastien sijoittelussa. Niinpä jotkut notkot ja notkelmat sekä kumpareet ovat hyvinkin matalia, mutta sijaitsevat juuri niissä paikoissa mihin ne on kuvattu. Ja erinomainen näkyväisyys auttaa myös lipun havaitsemisessa.

 

Tätä kisaa ei kyllä kenenkään kannata vapaaehtoisesti jättää kokematta. On vaikea kuvitella, että vastaavaa voisi missään muualla kokea.

Nauttikaa kokemastanne ja näkemästänne jo kisan aikana sen minkä puuskutukseltanne jaksatte. Selkärepullinen tsemppiä mukaan!

 

Erkki Koivukangas, kilpailu- ja ratavalvoja